Een bijzondere start van een dirigenten carriëre: In 1995 maakte Vincent de Kort zijn debuut als dirigent bij het Oslo Philharmonic Orchestra op uitnodinging van Mariss Jansons.  
Zijn doorbraak kwam in 1997 toen hij op het allerlaatste moment in moest vallen voor Gennady Rozhdestvensky bij het European Union Youth Orchestra (solist Radu Lupu) in het Amsterdamse Concertgebouw. Uitnodigingen leidden hem sindsdien naar het fameuze Gewandhausorchester Leipzig, Staatskapelle Dresden, New Japan Philharmonic Orchestra, Sinfonia Varsovia, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest Philharmonie Zuidnederland, Concertgebouw Kamerorkest, Brussels Philharmonic, Bochumer Symphoniker, Nordwestdeutsche Philharmonie, Magdeburger Philharmonie, Odense Symphony Orchestra, Kungliga Hovkapellet Stockholm, Johannesburg Philharmonic, KZN  Philharmonic Orchestra Durban, Bern Symfonie Orchester, Luzern Sinfonieorchester, Zürich Symphony Orchestra, Orchestre Symphonique de Tours, Limburgs Symfonie Orkest, Noord Nederlands Orkest, Brabants Orkest, Orkest van het Oosten, Transylvanian Philharmonic, Amman Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Sinfoniëtta, alsook het European Union Youth Ochestra, waarin hij eerder al als cellist had gespeeld onder leiding van Claudio Abbado.

Na zijn studie bij Ed Spanjaard in Den Haag en Mariss Jansons in Oslo werd hij uitgenodigd naar St. Petersburg om te studeren bij Ilya Musin, de legendarische leraar van Valery Gergiev. Bovendien was de Kort assistent van Bernard Haitink, William Christie en Gennady Rozhdestvensky.

Vincent de Kort is is regelmatig te gast bij gerenommeerde operahuizen zoals het Mariinsky Theatre (Cosi fan tutte), Bolshoi Theatre (Dona nobis Pacem/Vladimir Vasiliev), Semperoper Dresden (La Bohème), Royal Swedish Opera (Carmen), Oper Leipzig (Rodolphe's Jason et Médée), Scottish Opera (Cosi fan tutte en Die Zauberflöte), New National Theatre Tokyo (Le Nozze di Figaro), Magdeburg Opera (Cosi fan tutte), Theater Luzern (Peter Grimes), Theater Bern (Bizet's La jolie fille de Perth), Opéra de Tours (Il Barbiere di Siviglia) en in eigen land bij de Nationale Reisopera waar hij producties leidde van Die Zauberflöte, Die lustige Witwe en Peter Schat's Aap verslaat de knekelgeest. In Wenen dirigeerde de Kort Cosi fan tutte in het Schönbrunn Festival, in het Nelson Mandela Theater in Johannesburg een bejubelde Aida en Khumalo's  Zulu opera Princess Magogo. In de Robeco zomerserie van het Amsterdamse Concertgebouw leidde hij Le Nozze di Figaro, Don Giovanni en Il barbiere di Siviglia. Met de Bochumer Symphoniker La Clemenza di Tito, met de Nordwestdeutsche Philharmonie Die Enführung aus dem Serail. Bij het Russische Operahuis van Kazan is de Kort een regelmatige gast, hij dirigeerde Boris Godunov, La Traviata, Falstaff, Aida, Rigoletto, L'Elisir d'amore, Madama Butterfdly, Il Barbiere di Sibiglia, en Le Nozze di Figaro. Barok opera productions met authentieke instrumenten die hij leidde zijn Purcell's The Fairy Queen, Campra's L'Europe Galante, Lully's Cadmus et Hermione, Vivaldi's Juditha Triumphans

Door zijn jarenlange samenwerking met William Christie heeft Vincent de Kort een grote kennis van de uitvoeringspraktijk van de barok muziek kunnen ontwikkelen. Vanwege zijn brede ervaring in het barok-, klassieke maar ook romantische repertoire, wordt hij met regelmaat gevraagd door orkesten, vaak juist specifiek voor het repertoire uit de klassieke periode. In binnen en buitenland maakte hij grote indruk door zijn opvallend dynamische interpretaties van de Mozart opera’s:

Over zijn Don Giovanni in Amsterdam schreef Trouw: 'Een uitpuilend Concertgebouw danste bijkans op de stoelen van plezier na het zien, horen en vooral meemaken van Mozart's Don Giovanni ...een uitvoering die bruiste, dartelde en zinderde'. Na zijn Cosi fan tutte in Edinburgh schreef de Schotse Herald: 'Dutch conductor Vincent de Kort is a real discovery!', vervolgens na Die Zauberflöte: '... a brilliant conductor! ...he makes the Scottish Opera Orchestra sound like a tight, racy period band - don't be late or you'll miss the overture!' Na aanleiding van zijn Le Nozze di Figaro schreef De Volkskrant: 'Vincent de Kort is de ideale theater-dirigent!'.

Hij was vaste gastdirigent van het Zurich Symphony Orchestra en was musicdirector en oprichter van zowel het internationale kamerorkest European Sinfonietta als het Opera Festival Alden Biesen in Belgie. In zijn vrije tijd is Vincent de Kort een fanatieke hardloper. Hij loopt twee marathons per jaar.

click for english version